15. srpna 2014

Události, komentáře

Hostem komentovaných událostí ČT24 byl místopředseda ODS Martin Novotný.


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


O tématu teď s mými hosty. Těmi jsou postupně Jaroslava Jermanová, místopředsedkyně sněmovny. Dobrý večer. 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:

Dobrý večer. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Jeroným Tejc, poslanec a předseda ústavně-právního výboru. Dobrý večer i vám. 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Dobrý večer. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:

 

Tomio Okamura, poslanec a předseda hnutí Úsvit. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Dobrý večer. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


A ve spojení je s námi také Martin Novotný, poslanec a místopředseda ODS. Dobrý večer i vám. 

 



Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


Pěkný večer. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pánové a dámo, já jsem dnes hledal takovou jaksi nejstarší zmínku právě o klouzavém mandátu a našel jsem, že v roce 96 Mladá fronta tehdy citovala Josefa Luxe a Jana Kalvodu, kteří prohlásili, že do dvou měsíců zavedou klouzavý mandát a sami ho na sobě uplatní. A já se ptám, a začnu u vás, Jeronýme Tejci, jestli po 18 letech tedy klouzavý mandát skutečně bude? 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Já doufám, že ano. Já bych rád, abychom k tomu nepřistupovali jako k vytržené věci. Je to součást novely ústavy. Já bych rád, aby tu ústavu, kterou zřejmě budeme měnit v tomto volebním období nejen s ohledem na pravomoci prezidenta, abychom ji doplnili i o klouzavý mandát, protože to je věc, která je funkční v jiných státech, je to věc, která má svůj smysl, protože pomáhá jednak Poslanecké sněmovně a jednak vládě. Musíme si uvědomit, že ministři, členové vlády, premiér mnohdy mají řádově nižší účast než ostatní poslanci, koneckonců platí to i v tomto volebním období, mohli by se věnovat více práci člena vlády a není ani vhodné, a na to mě upozorňovala řada voličů v minulosti, aby poslanci, kteří jsou současně členové vlády, ať už levicové nebo pravicové, hlasovali sami pro sebe, například při hlasování o důvěře. Takže to jsou dva důvody, které by mohly pomoci. A protože ten mandát konkrétní člen vlády neztratí, pokud je odvolán, vrací se do sněmovny, tak to je určitě věc, která je ku prospěchu věci. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím. Zeptám se vás, paní místopředsedkyně, je tohle to věc, která podle vás může zlepšit nějakým způsobem politickou kulturu? 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Já o tom úplně přesvědčená nejsem, nicméně klouzavému mandátu se určitě nebráníme. Já bych akorát asi rozlišila ty funkce, kterých by se to týkalo. Já si myslím, že co se týče malých obcí a malých měst... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


To je potom to, pardon, že vám skáču do řeči, omlouvám se, to jsou samozřejmě kumulace funkcí, k tomu se dostaneme, ale mě zajímá přímo ten institut klouzavého mandátu, věc, která funguje v některých zemích, v některých zemích nefunguje, proč jí potřebujem? Zatím nebyla, fungovalo to. 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Když budu upřímná, tak sama za sebe si myslím, že je mnoho důležitějších věcí, kterými bychom se měli zabývat, nicméně souhlasím s panem kolegou Tejcem, že pokud budeme zasahovat do ústavy, tak už bychom o tomto měli vážně diskutovat, a pokud otevřeme ústavu, tak to do toho zapracovat, pokud k tomu bude vůle většiny. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Tomio Okamura, zeptám se vás, příklad, napadá mě Velká Británie například, tam jsou známí ti backbencheři a frontbencheři, kdy v zásadě ministři jsou automaticky poslanci a je to taková praxe, není tohle to v zásadě věc, která dává jaksi legitimitu tomu, abychom nechali ten systém, jaký je? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


To nemůžeme tady vytrhávat úplně z kontextu. Ono také záleží, jaký mají třeba jednací řád, to znamená, jaká je četnost účastí na těch schůzích, jak mají složité procedury. V každém případě v České republice určitě pro klouzavý mandát hnutí Úsvit je, protože prostě ministři, kteří jsou zároveň poslanci, práci poslanců nestíhají. Já tady mám tabulku a v podstatě více než polovina ministrů, kteří jsou zároveň poslanci, tak má účast ve sněmovně nižší než 50 %. Představte si, že byste byl zvolen do nějaké funkce nebo do zaměstnání a měl docházku méně než 50 % a dál pobírat všechny výhody, a to nemluvím o platu. Mluvím třeba o asistentech, mluvím o dalších výdajích. To přeci není možné, proto... 

 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pardon, můžu vám skočit do řeči? Protiargument ... ano. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


A ještě je tady druhý problém ale. Ještě je tady druhý... 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já vám skočím do řeči, pardon, protiargument, nemůže nebo respektive není Poslanecká sněmovna, kluby, politické strany trošku týmová hra a v tom případě holt když jeden z těch poslanců zároveň, řekněme, slouží vlasti tím, že je i ministr, tak ten zbytek práce za něj odvedou ti ostatní poslanci? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Děkuji za tu nahrávku na smeč, protože já mám ještě druhý argument, protože kolega tady taky mluvil ještě o argumentu trošku systémovém, protože hnutí Úsvit od začátku usiluje o oddělení zákonodárné a výkonné moci. Právě to propojení výkonné moci, to znamená vlády, a zákonodárné, to vlastně bylo tím podhoubím té obrovské korupce za posledních 20 let, kdy se zákony šily třeba na míru tak, aby vyhovovaly přesně té dané vládě. A oddělení zákonodárné a výkonné moci, to je přeci jedna z klíčových věcí, ke které bychom měli směřovat, a hnutí Úsvit o to rozhodně usiluje. A druhou věcí je, ten klouzavý mandát přeci způsobuje to, že když se někdo stane ministrem, tak další v pořadí na kandidátce ho nahradí v poslanecké lavici a tím pádem se jak ministr může věnovat stoprocentně práci, tak i ten poslanec. My odmítáme kumulaci funkcí na úrovni ministr - poslanec. To se nedá stihnout. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Děkuji vám za odpověď. Dám prostor také Martinu Novotnému. Je podle vás klouzavý mandát něco, co oddělí, vyřeší problém s korupcí, jak o tom říkal nebo jak tady o tom hovořil Tomio Okamura? 

 



Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


Já myslím, že už jenom to, jak to zní jako zkratka, jak to sugeruje dojem, že to je zázračné řešení, naznačuje tu odpověď. Zázračné řešení to není. Jsou různé přístupy. V té Británii existuje přístup, který říká, že ten, kdo neprošel křestem ohněm a nezískal důvěru voličů, nemá šanci být ani ministrem. Dříve, než začneme diskutovat o ústavě a jejích změnách, tak bychom si všichni měli sáhnout jakožto poslanci do svědomí a hledat to řešení každý sám u sebe, to jest ve své aktivitě, ve své účasti ve sněmovně, ve své pracovitosti, a to se týká i ministrů. Pamatuju si řadu ministrů, kteří byli schopni stíhat obojí, a pamatuji si řadu ministrů, kteří to totálně nezvládali. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Otázka na Jeronýma Tejce, neměla by si vaše strana sáhnout do svědomí, jak tady říkal pan poslanec, a jaksi nechat se inspirovat těmi ministry, které jsem možná citoval, možná ne, kteří to zvládali? 

 


Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Já jsem si do svědomí sáhl a mám účast 95 % v tomto volebním období. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Tak se vším respektem, vy nejste ministr. 

 


Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


A právě proto navrhujeme, aby ten klouzavý mandát platil právě pro ministry. Já vůbec si nemyslím, že by například Bohuslav Sobotka, který má účast 45 %, nebo Lubomír Zaorálek, který má účast 35 % na hlasování, nepracovali, že by nepracovali 16 hodin denně, ale prostě funkce premiéra a ministra zahraničí samozřejmě přináší jiné povinnosti a bylo by nesprávné, aby ve chvíli, kdy někdo je jmenován členem vlády, se definitivně vzdal mandátu, protože pak ta strana například, která vyšle svou elitu do vlády, pokud jde do opozice, tak logicky bude váhat, zda takový krok učiní právě proto, že celá její elita bude v uvozovkách popravena a nebude moci být v Poslanecké sněmovně, kdy se vykonává opoziční politika. Takže to je ten důvod, proč chceme to řešení systémové a já si myslím, že je na něj čas. A v zásadě vždy, a musím říct i sociální demokracie mnohdy byla na straně spíše odpůrců tehdy, kdy byla v opozici, protože samozřejmě opozici vyhovuje, že ministři nejsou, nejsou mnohdy, jsou kritizovatelní za to, že nejsou v sále. Anebo naopak, že jejich neúčast nahrává při nepárování té menšině. Ale to si myslím, že by mělo jít stranou a /nesrozumitelné/. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Teď už by to mělo jít stranou, když už nejste v opozici. 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Ne, myslím si, já jsem zastával vždy klouzavý mandát jakoby systémově. Ale uznávám, že i v minulosti sociální demokracie se k němu nestavěla nějak zásadně pozitivně. Úplně jej neodmítala, ale rozhodně nedělala maximum pro to v době, kdy byla opoziční stranou, aby byl zakotven. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Paní místopředsedkyně, pojďme k té kumulaci funkcí, které vy jste zmínila, to znamená, my jsme se tady bavili v tuto chvíli ministr -poslanec, tak tam je to poměrně asi jasné, ale pak jsou tady další funkce, řekněme, to znamená poslanec - starosta, poslanec - primátor, senátor - ministr, a tak dále, a tak dále, máte vy jasno v tom, jak ta příští ústava nebo novela ústavy bude vypadat a které ty funkce budou, řekněme, slučitelné a které ne? 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Já teď můžu mluvit sama za sebe, protože jsme se tímto nějak intenzivně na klubu nezabývali, ale samozřejmě pak na to budeme vést diskusi. Ale já se domnívám z vlastní zkušenosti, protože jsem byla starostkou na malé obci, byla jsem i v krajském zastupitelstvu, a to penzum práce je velmi rozdílné, takže ne že by na malých obcích neměli co dělat, ale ten prostor se tam dá udělat na to, aby se k tomu dala vykonávat poslanecká funkce. Kde o tom velmi pochybuji, tak je krajská úroveň, to znamená primátor. Kraj je vyšší územně samosprávný celek... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Hejtman myslíte. 

 


Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Pardon, hejtman, takže to je vyšší územně samosprávný celek a v podstatě je to jakýsi malý stát ve státě, takže tam ten objem je tak veliký, že nemůže obě dvě funkce plnit na 100 %, takže... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ale, pardon, sama jste to zmínila, primátor, jaký je potom rozdíl mezi starostou, řekněme, a primátorem? Tam už jaksi té práce je víc nebo v tom máte jasno? 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Primátor je v podstatě starosta statutárního města, takže to záleží potom na velikosti obyvatel a na rozpočtu, který spravují a co všechno zřizují. Takže ono to nelze úplně omezit a říct, primátor je takový nebo prostě já bych to spíš omezila počtem obyvatel a možná rozpočtem, který mají na starosti. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Je to, pardon, Tomio Okamura, je to podle vás dobrý způsob, aby někdo mohl, zatímco někdo na hranici, už třeba bude větší město, ten už nemohl? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Já myslím, že bychom si měli jasně stanovit, které funkce prostě nelze kumulovat, protože to prostě nelze stíhat. Já jsem v podstatě jediný za posledních několik let, kdo může například srovnávat práci senátora a poslance a sám z vlastní praxe vím, že Senát, který prakticky nezasedá, a podle mého názoru je na zrušení. Nicméně my jsme v tomto názoru osamoceni, hnutí Úsvit, tak prostě práce senátora a ministra z mého pohledu stíhat určitě lze, protože Senát v podstatě nezasedá, zasedá jednou měsíčně, jednou za měsíc a půl. Na druhou stranu práce poslance... 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pardon, hejtmanství by šlo s tím skloubit, jakákoliv práce jiná by s tím šla skloubit. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Určitě ano, i když víme, že u sociálně demokratického hejtmana Řiháka, tak ten se nedostavoval, ani když byl ze Středočeského kraje a měl účast prakticky nulovou. Ale to je jedna věc. To je to, že to prostě fláká. Ale chtěl jsem říct jednu věc, že časově pro toho, kdo to chce skutečně pracovat poctivě, tak se dá relativně dát dohromady funkce senátora a ministra, ale poslanec - hejtmana poslanec - ministr prostě časově nelze. Časově to prostě nelze, ten člověk se nemůže rozkrájet, proto bychom si měli, a Úsvit má jenom 14 poslanců, ale já navrhuji, abychom si vyjmenovali taxativně prostě pozice, které prostě nelze, kde by ten klouzavý mandát nebo ta slučitelnost být prostě neměla, protože je to neférové vůči občanům. Když oni zvolí někoho do funkcí, pak se to během toho změní tak, že vlastně v podstatě oni předem ani, oni nevolili ministry, oni volili poslance a teď se oni dodatečně stanou ministry a v podstatě pak tu práci nestíhají. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Skočím vám do řeči. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Samozřejmě všechno by vyřešila přímá volba. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Skáču do řeči, pardon, skáču do řeči. Hejtman, hejtmana zvolili také voliči a věděli, koho volí. To znamená, zvolili ho hejtmanem, chtějí ho tam, proč by ten člověk nemohl být zvoleným poslancem a zvoleným hejtmanem? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Já na to odpovídám a znova zopakuji svoji odpověď. Já z vlastní praxe vím, že funkce hejtmana časově nelze stihnout s funkcí poslance. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Vy mi neodpovídáte na otázku. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Aby to mohl dělat stoprocentně, a v tom je přeci ten problém. To, jak se to potom ošetří, byť to, že nejsou některé funkce slučitelné, to je ošetřeno i dneska, že třeba poslanec nemůže být zároveň, já nevím, senátorem a další věci. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se omlouvám, já se ptal právě na to... 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Takže to už je mechanismus, který tady je nastavený, že jsou vyjmenované pozice, které nemůžou být slučitelné. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já jsem se ptal na princip, rozumím, rozumím, já jsem se ptal na princip voleb a zeptám se také Martina Novotného. Kde je, řekněme, ta hranice pro voliče? Pokud někdo dostane hlasy, řekněme, ve volbách do hejtmanství, v krajských volbách, v Poslanecké sněmovně, není tohle to argument pro to, aby si obě ty funkce nechal, protože ho tam prostě lidi chtějí? 

 



Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


Já si myslím, že do jisté míry ano. Já budu konzistentní a řekl jsem na začátku, že bychom měli začít každý sám u sebe. Já jsem dělal 8 let primátora Olomouce, a když jsem byl zvolen do sněmovny, tak jsem splnil i svůj volební slib a z této funkce jsem odstoupil, vzdal jsem se tím jak mzdy, tak i náhrad v případě ukončení dlouholetého působení ve vedení města. Udělal jsem to ale primárně proto, že Olomouc je od Prahy takřka 300 kilometrů a že se to objektivně zvládat nedalo. Zároveň si ale myslím, že vůbec totéž neplatí třeba u kolegyně Jany Černochové. Z Malé Strany na Vinohrady je to mnohem kratší cesta a myslím si, že je jednou z nejaktivnějších a nejviditelnějších poslankyň a také jednou z nejaktivnějších a nejviditelnějších starostek v České republice a že tu práci zvládá stejně dobře jako třeba Jaroslav Kubera, senátor a primátor Teplic. Nemyslím si, že existují jednoduchá řešení. Tam, kde ta vzdálenost je velká a kde by to objektivně bylo neřešitelné, tam by měl každý začít sám u sebe. A já jsem to udělal, stejně jako několik dalších kolegů z ODS. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím. Jeronýme Tejci, neukazuje se, že ta debata bude poměrně dost komplikovaná v tom oddělit ty funkce, které ještě mohou a které už nemohou? 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Komplikovaná určitě bude, proto já jsem stoupencem klouzavý mandát aplikovat skutečně na sněmovnu, u Senátu to není možné, protože bychom neměli náhradníka a museli bychom konat volby. A v případě starostů a hejtmanů je to trošku nesystémové řešení a souhlasím s tím, že mi vůbec nevadí, když starostové, místostarostové malých obcí jsou současně poslanci. Tam to skutečně problém není. Problémy nastávají u těch, kteří jsou vytíženější tou prací a samozřejmě někdo si to zorganizovat dokáže, někdo si to zorganizovat nedokáže, ale myslím si, že není důvod, abychom to v zákoně neupravili, aby ta pravidla byla stejná pro všechny. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Pardon, ale já vás chytím za slovo, říkáte, někdo si to dokáže zorganizovat, někdo si to nedokáže zorganizovat, tak vy potrestáte toho, kdo si to zorganizovat dokáže, že mu to prostě zákonem zakážete. 

 


Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Já myslím, že není důvod, abychom umožňovali fungovat ve dvou rovinách na úrovni například obce, kraje a současně státu. Ono to také do značné míry může přinášet střet zájmů, byť je to výhoda pro ty konkrétní občany té konkrétní obce, kteří mají blíž dosáhnout do té sněmovny, ale nemyslím si, že to je systémové. Takže můj názor je takový. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já vám zatím děkuji za tuto část debaty. 

 

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


My budeme tady ve studiu na toto téma v této debatě pokračovat s hosty, kteří tady se mnou stále jsou. Pan poslanec Tejc je, tuším, tady služebně nejstarší. Vy jste ve sněmovně 8 let, pokud se nemýlím. Pan Novotný, vy jste tam od roku 2010, to znamená 4 roky. Vy dva jste v zásadě nováčky. Řekněte mi, já začnu tedy u vás, pane Okamuro, co se stalo tak zásadního v tomto volebním období, že je potřeba po těch více než 20 letech ten systém měnit, který doteď docela dobře fungoval? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Já si myslím, že k tomu vedl především určitý tlak, který byl vyvinut na některé poslance, a ti získali dojem, že je potřeba ztransparentnit jednání Poslanecké sněmovny, zpružnit, zpřístupnit více veřejnosti, více vysvětlit zákony, nedávat přílepky, mít větší přehled o tom, kdo jak hlasuje už na výborech a zkrátit nějaké řečnění a podobně. Takže to jsou ty původní návrhy, aby v podstatě, zavedení legislativní stopy, právo navrhovatele vrátit návrh zpět a podobně, takže... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:

 

Rozumím, rozumím. 

 


Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


... já myslím, že to vesměs vychází z praxe, co by se mohlo zlepšit. A já musím pochválit tu diskusi, protože já jsem členem podvýboru pro ústavu a musím pochválit, že ta diskuse byla velice věcná, že byla napříč politickými stranami bez nějakého politikaření a jsem rád, že ten výsledný kompromis, který by měl zkvalitnit jednání Poslanecké sněmovny z mého pohledu určitě, protože jsme na několika bodech, ne na všech, jsme našli shodu a posune to dál. Takže to si myslím, že je v pořádku. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím tomu správně, že vy to tedy vítáte? Protože vy jste tam mluvil, byl vyvinut tlak, nějakým způsobem se to má změnit, je to tedy věc, za kterou opravdu stojíte? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Někteří poslanci, co jsem slyšel, nějaký tlak cítili od nějakých organizací. Já, i kdybych... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Jací poslanci, od jakých organizací? 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Nevím, pořád se mluvilo o nějaké Rekonstrukci státu a podobně, ale... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ta za to může podle vás? 

 


Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Ne, já jsem se s nimi nesešel, já naopak ty mnoho z těch návrhů, kdy se dívám na tabulku sedmi politických stran, kdo pro ty návrhy byl, kdo ne, tak hnutí Úsvit prakticky všechny návrhy ohodnotilo kladně. Nicméně je nás jenom 14, takže se nalezl kompromis a ten kompromis jde do sněmovny. Já jako určitě za sebe vítám, že bude třeba rozšíření zápis z jednání výborů o to, jak jmenovitě kdo hlasoval, vítám to, že je třeba určité omezení času vystoupení při schvalování programu schůze, jinak to omezení ale... 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím. Já toho využiju a omezím vám čas v tom vystoupení, jestli dovolíte. A dám slovo... 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Jasně, /nesrozumitelné/ třikrát, takže... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Dobrá, dám slovo Jaroslavě Jermanové. Vy se netajíte, a nejenom vy osobně, ale vaše strana, existuje o tom spoustu záznamů, že vy jste zaskočeni tou poslaneckou realitou. Například váš pan předseda je poměrně dost zaskočen někdy. Je tohle to důvod také, proč vy jste k té změně přistoupili a řekli jste ti, pojďme to tedy udělat trochu jinak, aby nám tam bylo lépe? 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Já musím říct, že než jsme vstoupili do sněmovny, tak jsme věděli, jak vypadá zasedání. Byli jsme svědky za obrazovkou a ne před kamerami toho, jak se tam čtou telefonní seznamy, a to si myslím, že je špatně a že k demokracii tohle nepatří. My v žádném případě tím, že přicházíme s takovým opatřením, které tady zatím podporu nemá, nechceme nikomu brát jeho demokratická práva. Máme to opřeno i na skutečnosti, které jsou kolem nás v Evropě, kde většina států má strukturovanou rozpravu a buď mají daný přesný limit na vystoupení poslanců, anebo mají přímo rozdělené časové úseky pro jednotlivé politické frakce, které zasedají v tom parlamentu. Dokonce se připravují i jakési pořádky projevů, kdo vystoupí a kolik minut bude vystupovat, takže...

 

 

Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se ptám teď laicky, je to ještě opravdu demokracie, kdy každý bude mít omezený, a teď, pokud tomu tedy dobře rozumím, v tom návrhu to není, to omezení toho času, je to váš návrh nebo je to věc, kterou vy razíte, proto se ptám, je to opravdu demokratické? Není zastupitelská demokracie mimo jiné také v tom, že prostě každý říká svůj názor, ať je, řekněme, jakkoliv dlouhý, jakkoliv strukturovaný, že neřeknete prostě poslancům, ty smíš mluvit jenom 5 minut, protože nejsi předseda poslaneckého klubu, ty můžeš mluvit, jak dlouho chceš? 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Já, když bych přistoupila na vaši logiku, tak hned narazím na jednu věc, která je v stávajícím jednacím řádu, a to je přednostní právo, které má absolutní přednost, kdykoliv může vystoupit oproti řádnému vystoupení jednotlivých poslanců, kteří mohou vystoupit třeba jenom v rozpravě, tak tam pokud bych koukala na to stejnou logikou, tak řeknu, že je to nedemokratické vůči ostatním poslancům, takže já si myslím, že v tomhle určitě pravdu nemáte. My pouze chceme to, aby když někdo k tomu řečnickému pultíku jde, aby se doopravdy věnoval té problematice a nezneužíval těch kamer, které tam jsou, k nějaké předvolební kampani či k osobním urážkám, které vidíme v přímém přenosu i my a nelíbí se nám to. A tam si myslím, že to přispěje k té kultuře. A jestli můžu, dokončím ten limit. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Můžete dokončit, já jsem nic neřekl. 

 


Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Dvakrát 10 minut v každé části rozpravy, takže dohromady 20 minut. Já si myslím, že je to dostatek času, aby se každý mohl vyjádřit k problematice, která ho zajímá a kterou chce nějakým způsobem komentovat. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím. Jeroným Tejc, jak jsem řek, největší praktik tedy za 8 let, dvakrát 10 minut, je to v pořádku? 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Já začnu tím, že jsme si dali těžký úkol a já jsem rád, že jsme ho splnili v ústavně-právním výboru, že jsme se napříč spektrem dohodli v 7, což není jednoduché, na nějaké základní změně, která bude obsahovat to, o čem hovořil pan Okamura. To znamená především zkvalitnění toho, o čem se hlasuje a to, že každou věc ještě poté, co budou předloženy pozměňovací návrhy, znovu projedná výbor. A pokud se týká té délky lhůt, já si nepamatuji příliš svých projevů za těch 8 let, které by byly delší než 10 minut, určitě se 90 % z nich vešlo do 10, ty nejlepší do 5 minut. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Možná během obstrukcí tam něco bylo delšího, co si vzpomínám. 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


A samozřejmě obstrukce jsou výjimka. 

 


Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


To jste řečnil dlouho. 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Ale já bych doporučoval, abychom nešli cestou omezení jaksi počtu vystoupení, protože je potřeba reagovat na tu rozpravu, ale dovedu si představit například to, že by vystoupení nemělo být delší než 5 minut, pokud se bude opakovat třikrát nebo čtyřikrát, ale ten daný člověk se bude muset přihlásit až poté, co se vyčerpají všechny přihlášky, a nebude moci jít s textem k onomu pultíku, to znamená, bude muset mluvit spatra, pak si myslím, že řada těch projevů se zkrátí a budou mít také lepší logiku a možná se také budou lépe poslouchat než ty, které tam jsou. Ale myslím si, že to je celkem nepodstatná věc. To, co je podstatné, je právě to, že výbory se budou častěji scházet a budou muset dát stanovisko ke všem pozměňovacím návrhům. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Ano. K tomu já se dostanu, protože to je důležité, s tím souhlasím. Ale ještě mě zajímá názor Martina Novotného. Dovedete si představit to, co tady zaznělo, mě to teda zaujalo, že by poslanci nesměli mít připravený svůj projev a museli by mluvit spatra? Dovedete si to představit? 

 


Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


Já si to dovedu představit, protože spatra mluvím naprosto běžně a takřka nikdy z listu. Na druhé straně si myslím, že upravovat to, jak má poslanec vystoupit a zakázat mu, aby mluvil podle předem napsaného projevu, je úplně absurdní. Mimo jakoukoliv rozumnou debatu. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Vy si to dovedete představit, že by se zakázalo, že by se odebíraly, řekněme, ty taháky nebo by se to ... já si to nedovedu moc představit, jak by to fungovalo. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Moji kolegové ví, že vystupuji ve sněmovně mnohokrát a bez problémů spatra, ale... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já předpokládám, že všichni tady budete mluvit o tom, že vy byste to dokázali, ale ... 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Ale chtěl jsem říct, že já bych to skutečně neomezoval, protože pojďme se bavit případně o nějakém omezení nějaké třeba, ono to v tom návrhu je, že se malinko omezí ta část při projednávání programu schůze mimo ten úvodní den, takže tam k tomu vzpružení dochází, ale... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


To je ale schvalování schůze, to nejsou projevy. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Ale řekněme si, že všichni poslanci, senátoři jsou zvoleni demokraticky svými voliči ve volbách. A jsme tady od toho, abychom prosazovali  svůj volební program a pakliže se poslanec chce vyjádřit k nějaké materii trošičku obsáhleji, tak musíme k tomu přistupovat skutečně citlivě, protože já tady sice jsem vnímal velice procítěná slova paní kolegyně Jermanové z ANO, ale třeba to, co předvedli před 14 dny z hlasování poslance Šincla, kdy si slovo bezprostředně vysvětlili, že to je po hodině a půl, kdy tam křičí pan premiér Sobotka na své poslance a už mezitím proběhlo dokonce i další hlasování. To znamená, na takové ohýbání protizákonné jednacího řádu je potřeba reagovat skutečně, je potřeba to vysvětlit i opakovaně, aby se tyto věci skutečně neopakovaly. To znamená, mně to bohužel připadá, že hnutí ANO občas něco prosazuje trošku moc na sílu, protože má teď hodně hlasů, ale druhá věc je, že ta demokratická diskuse, abychom se mohli vyjádřit i aktuálně a v dostatečné míře, potřeba je. A zároveň všichni víte... 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Rozumím, rozumím, rozumím. 

 


Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


... že žádné obstrukce neděláme, to tady všichni víte, že se vyjadřujeme vždycky jenom věcně a krátce. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se omlouvám, tak demokratická diskuse, dávám vám slovo, určitě chcete reagovat. 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Já se musím usmívat. My samozřejmě striktně netrváme na těch dvakrát 10 minut, my chceme prostě rozvířit tu diskusi o tom, že je potřeba strukturovat rozpravu. To je prostě, to je ten základ. A to, co tady řekl pan kolega. Já s tím jednacím řádem pracuji každý den, na tu situaci, která proběhla, byla trošku jinak, než je tady tvrzeno, měli jsme na to výklady a bylo to všechno v pořádku, protože mezi to vběhla přestávka, kterou si vzaly kluby, takže pan Šincl i díky chybě mého kolegy na empiru nedostal prostor, protože se hlásil. 

 


Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Takže tam byla chyba. 

 


Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Ano, byla tam chyba, protože já jako říkám, nikdo z nás není neomylný, ale v okamžiku, kdy tam někdo vyskočí a předseda klubu si bere, bere čas pro poradu klubu, tak dostává přednost a stane se to, že prostě odmaže v tu chvíli, můj kolega, který tam seděl, že odmazal ty faktické poznámky. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Otázka je, jestli ten váš návrh by tuhle tu situaci řešil. Pojďme tedy ještě k tomu jednomu návrhu, a to je, jestli dovolíte, ty trojské koně, pokud tomu tak můžu říct, to jsou, řekněme, pozměňovací návrhy, které jsou tam na poslední chvíli načtené z pléna. Můžeme jmenovat desítky, paní poslankyně Novotná a tak dále, všichni víme z minulosti, nebo pan poslanec Urban. Vyřeší ten váš návrh ten garanční výbor  tyto situace? 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Určitě nevyřeší všechny situace. Já si na rozdíl od některých dalších nemyslím, že by poslanci nevěděli například, o čem hlasují, v případě spotřební daně. Ale ten problém je v tom, že mnohdy skutečně byly načteny pozměňovací návrhy vládní o desítkách stran, nikdo neměl možnost se s nimi seznámit dopředu, to znamená, bylo skutečně jenom 48 hodin od seznámení se s nimi po hlasování a následně po schválení ve třetím čtení i ti, kteří je předkládali, například zástupci vlády, říkali, musíme to opravit v Senátu, musíme to změnit. Tomu my chceme zabránit a já jsem rád, že jsme se shodli na řešení, které přinesl nejdéle praktikující z nás ve sněmovně, a to Marek Benda, a v tomto si myslím, že ten návrh je v zásadě dobrý, že skutečně se ke každé té věci vrátí jeden výbor, nebudou různá stanoviska a zpravodaj při hlasování nebude prezentovat své stanovisko, jestli doporučuje nebo nedoporučuje návrh, protože to je skutečně subjektivní, ale bude toto projednáno výborem za účasti ministrů, a to si myslím, že by mělo výraznějším způsobem přispět, i ta délka projednávání, ale i toto k tomu, že se nejen bude vědět, o čem se hlasuje, to se ví, ale také jaké jsou konkrétní dopady, což se mnohdy bohužel nevědělo. 

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Já se zeptám na závěr Martina Novotného, je tohle to věc, která podle vás zkvalitní nejenom ten váš pracovní prostor, to, jak fungujete, ale řekněme to, jak veřejnost vnímá právě podobné věci, které se v Poslanecké sněmovně dějí? 

 



Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


My tento návrh považujeme skutečně za racionální. Stejně jako nesouhlasíme s omezením diskuse, tak na druhé straně nám jde o kvalitu zákonů, o kvalitu výstupů. A občas při desítkách pozměňovacích návrhů se může stát, že v těch krátkých, jenom několikahodinových lhůtách nejde domyslet všechny důsledky, vzájemné vazby a podobně. Ať už ten institut garančního výboru nebo prodloužení lhůt my vnímáme jako pozitivní pro kvalitu zákonů v této zemi, a to je hlavní měřítko kvality fungování parlamentu.

 



Lukáš DOLANSKÝ, moderátor:


Paní místopředsedkyně, pánové, díky za vaší návštěvu. Mějte se hezky, na shledanou. 

 



Jaroslava JERMANOVÁ, místopředsedkyně PS PČR /ANO/:


Děkujeme, na shledanou. 

 



Tomio OKAMURA, předseda hnutí /Úsvit/:


Hezký večer. 

 



Jeroným TEJC, předseda ústavně-právního výboru PS PČR /ČSSD/:


Na shledanou. 

 


Martin NOVOTNÝ, poslanec a místopředseda strany /ODS/:


Na shledanou. 

Martin Novotný

místopředseda strany
poslanec PČR
neuvolněný radní statutárního města
místopředseda regionálního sdružení
předseda oblastního sdružení