16. července 2014

Říkejme tomu klidně obstrukce...

Okurkovou letní sezónu a termíny dovolených narušila mimořádná schůze sněmovny. Levicová vláda se rozhodla, že během několika dní schválí téměř celý svůj program. Samozřejmě bez jakékoli diskuze s opozicí. Na prohlasování jakéhokoli zákonu má hlasů dost a nikdo ji právo prosazovat program nebere.

 
Vláda však vede mnoho slov o tom, jak je potřeba stabilizovat státní správu, nebo že není možné měnit zákony po každých volbách. Nemůžu než souhlasit. Proč tedy současná vláda ruší všechna opatření přijatá předchozími vládami bez ohledu na to, jestli jsou dobrá, nebo ne? Proč vláda na začátku svého působení vyhodila 500 státních zaměstnanců a na jejich místo nabrala 700 nových? Proč nyní probíhají čistky ve všech státních a polostátních firmách a nahrazování zástupců státu osobami blízkými straně ANO nebo ČSSD? Pohádce o výměně politiků za kvalitní odborníky věří už snad jenom Bohuslav Sobotka.
 
Jedním z nástrojů stabilizace má být služební zákon. Norma určitě potřebná, ne kvůli EU, ale pro občany České republiky. Kvalitní zákon, který splní požadavky na něj kladené, a který zároveň přetrvá příští volby, chceme podpořit. Materiál předložený třemi poslanci se však ideálnímu stavu neblíží ani omylem. Výhrad máme několik, ty základní jsou čtyři. 1) zřizuje se další úřad. Jako kdybychom jich už v ČR neměli dost. 2) Úřednický stav se uzavírá před vnějším světem. Dostat se do státní správy bude skoro nemožné. Do výběrových řízení se budou moci přihlašovat primárně stávající úředníci a až někdy ve třetím kole lidi z akademické či soukromé sféry. Na vedoucí místa je tato možnost vyloučena úplně. Zkušeného auditora ze soukromé sféry nemůžete jmenovat vedoucím odboru auditu na ministerstvu. Stejně tak zkušeného právníka, nebo IT specialistu. Státní správa tak zapouzdří svůj současný stav. Jako třetí bod vidím zpřísnění požadované praxe stávajících úředníků na 4 roky, aby se na ně služební zákon vztahoval automaticky.
 
Poslední hlavní výhradou je vznik dvou typů náměstků ministrů. Jeden úřednický, který bude mít na starost řízení sekcí (ale kterého bude řídit státní tajemník) a druhý politický. Ten bude bez pravomocí, pouze s úkolem hlídat ministra a donášet svému stranickému předsedovi. Jak má být ministr zodpovědný za chod resortu, když si nesmí vybrat ani přímé podřízené?
 
Z výše uvedených důvodů takový zákon podpořit nemůžeme. Dokonce jsme přesvědčeni, že schválit zákon, který na 14 let zabetonuje státní správu, nemůžeme v dané podobě nechat projít sněmovnou. Jsme připraveni jednat a společně s vládou najít oboustranně přijatelný kompromis. Záleží na vládě. Zatím neprojevila ani náznak snahy s opozicí mluvit.
Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města