9. března 2014

Otázky Václava Moravce

Hostem nedělního diskusního pořadu ČT byl předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura.


Václav MORAVEC, moderátor:


1500 korun stojí i letos roční dálniční známka. Cena známky za osobní auto se nemění třetím rokem. Před 5 lety stála tisícovku a před 11 lety 800. Už roky se průběžně objevují nápady na zavedení elektronického mýta i pro osobní auta. Platilo by se pak za počet kilometrů, které člověk skutečně ujede. Úvahy o výkonovém zpoplatnění používání dálnic osobními auty padaly přitom už před 5 lety. Upustilo se však od nich. Provozovatel mýta v Česku, společnost Kapsch žehrá drahnou dobu, že stát nevyužívá možností, které provozování mýtných bran nabízí. 

 



Karel ČERNÝ, obchodní ředitel, Kapsch ČR:
 


Pokud stát vlastní celou infrastrukturu, předpokládali, že stát využije tady tu infrastrukturu i pro zpoplatnění osobních vozidel. A studie, která byla zpracována pro SFDI nenaznačuje, že by tato infrastruktura byla využitá. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Argumentuje v rozhovoru pro dnešní Otázky obchodní ředitel provozovatele mýta v České republice Karel Černý. Dojde k tomu, že i řidiči osobních aut budou platit za počet ujetých kilometrů, nikoliv paušál za období, který představují klasické dálniční známky? I tato otázka padne v následujících minutách. Pozvání k diskusi přijali nový ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO. Vítejte v Otázkách, pane ministře, vůbec poprvé. Dobrý den. 

 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Dobrý den. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


A vítám i bývalého ministra dopravy, poslance Zbyňka Stanjuru. Vítejte. Hezký dobrý den. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Dobrý den. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Začneme u vás, pane ministře. Vy už máte jasnou představu, zda se během vašeho působení v úřadě změní cena dálničních známek, za které dnes platíme 1500 korun? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Cena dálničních známek je daná zákonem o provozu na pozemních komunikacích a limit je naprosto jasně nastavený a v tuto chvíli byl vyčerpán v roce 2011. Takže pokud by mělo dojít k jakékoliv změně dálničních známek, je nepochybné změnit zákon. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale ptám se, jestli je pravděpodobné, že s takovou změnou přijdete? 

 


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Já si myslím, že určitě ne. Nemá cenu zatěžovat obyvatelstvo dalším výběrem daní a zvyšováním... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pokud tedy dálniční známka bude existovat i za 4 roky, k čemuž se záhy dostaneme, tak bude stát 1500 korun? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


V této chvíli se bavme o částce 1500 korun a prioritou ministerstva dopravy není otevírat tento zákon a zvyšovat cenu dálniční známky. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pane bývalý ministře, vy jste zvažovali a uskutečnily se i nějaké studie, zda vůbec dálniční známku mít, a to v návaznosti na tendr, který se týká provozování mýta po roce 2016. Kdybyste dnes byl ministrem dopravy, tak vypisoval byste ten nový tendr na provozování mýta i s tím, že by mělo být výkonové, nikoliv paušální zpoplatnění pro osobní auta? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Ne. Já si myslím, že výkonové zpoplatnění pro osobní auta bude vytvářet nerovnost. Já jsem z Moravskoslezského kraje a my cestujeme do Prahy mnohem častěji z mnoha služebních důvodů, než obyvatelé Prahy k nám. To je prostě realita, jsou tady centrální úřady, ředitelství firem a podobně. A my bychom tím samozřejmě zatěžovali více ty lidi a ty firmy, které sídlí dál od Prahy či od hlavního města. Já si myslím, že ne, já jsem byl příznivec toho, abychom ze zákona úplně dali pryč ty viněty, které tam kdysi vznikly a pak se neustále odkládaly, to už jsem nestihl, abychom to úplně z toho zákona dali pryč. A já bych ten systém prostě neměnil, soustředil bych se na nákladní dopravu, protože to je věc, kterou chceme řešit. Mojí ambicí bylo dostat více nákladů ze silnice na železnice a vůbec jsem nechtěl... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Vy byste tedy zůstal u klasických známek, které si rok co rok... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Přesně tak. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


...v lednu lepíme na okna. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Přesně tak. Než zase zavádět novou technologii s riziky, zavádění nového produktu, nového informačního systému, já bych preferoval zachování stávajícího stavu. Jsme na to zvyklí, do konce ledna to většinou koupíme, když to potřebujeme a, a funguje to. Není třeba za každou cenu něco neustále měnit. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A také se dá vydržet s těmi dálničními známkami na ceně 1500 korun? I když chápu, že vy politici to máte složité, protože když řeknete, že byste byli pro zdražení, tak se proti vám otočí veřejnost i novináři. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Ne, já si myslím, že ta cena je dostatečná. Nevidím, kdybychom to měnili... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:

Není nutné sahat na ně v následujících 4 letech? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Není. Já si myslím, že se příští rok zvýší výnosy z mýtného a tam skončí ta sleva, která byla domluvena do konce roku 2014, takže přijde víc peněz do rozpočtu ministerstva dopravy a SFDI a nevidím žádný důvod k tomu, aby se ta cena zvyšovala. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pane ministře, teď i centrum dopravního výzkumu, nebo centrum informací v dopravním výzkumu dělá jeden z výzkumů, který se týká právě toho, jestli to výkonové zpoplatnění pro osobní auta dává nějaké ekonomické argumenty. Vy jste, nemýlím-li se, z Olomoucka, platí ten argument, který říká zástupce opozice, že by ti, kteří to mají daleko například dopravy, do Prahy, tak přeci by nesli ty náklady jejich trvalého bydliště. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Je třeba se podívat na to, jakou částkou přispívá do Státního fondu dopravní infrastruktury zpoplatnění z osobních vozidel. To je důležitý argument. Já si myslím a jsem dokonce o tom přesvědčený, že rozhodující položkou je zpoplatnění, výkonové zpoplatnění nákladních vozidel. To znamená, řešme skutečně systém, řešme tu základní stránku, a tu, která není v tuto chvíli až tak rozhodující, bych si dovolil odložit na pozdější dobu. Můžeme se k ní vrátit... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale víte proč, ptám se na ten odklad i, i z toho důvodu, protože skončí provozování mýta současnému provozovateli v roce 2016. Proto logiku by dávalo, abychom měli jasno, jestli nový tendr se bude vypisovat i s výkonovým zpoplatněním pro osobní auta nebo ne? Proto kladu tu otázku. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Tady je potřeba říct jednu věc. Můj předchůdce ministr Žák dostal usnesením vlády z 5. 12. za úkol nominovat členy řídícího výboru pro výběr mýta. Toto neudělal. Takže prvním krokem, který byl po mém nástupu do úřadu, jsem navrhl vládě, protože tento výbor schvaluje vláda, navrhl vládě nominaci řídícího výboru. Řídící výbor byl vládou schválen, ustanoven a po jejím ustanovení přišli zástupci krajů s požadavkem, zda by jejich zástupce nemohl být dodatečně kooptován do tohoto řídícího výboru. Ministerstvo dopravy s tím vyslovilo souhlas a odejde materiál do vlády, aby byl tento řídící výbor rozšířen o zástupce Asociace krajů. Vnímáme to velmi pozitivně, protože i zpoplatnění infrastruktury silnic, dálnic se týká krajů. Kraje několikrát avizovaly, že mají zájem o rozšíření zpoplatnění a proto si myslím, že je důležité... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A promiňte, ale ta, ano... 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


... aby tam zástupce krajů v takovémto řídícím výboru byl. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale tam a znovu kladu tu otázku, jestli počítáte s tím, že v tom novém tendru bude nebo nebude výkonové zpoplatnění osobních aut? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
Toto je záležitost definování podmínek řídícího výboru, který vypíše a stanoví podmínky pro takzvaného projektového manažera. Ten projektový manažer naprosto jasně bude definovat... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


/nesrozumitelné, souzvuk hlasů/ ...ale všichni výzkumníci říkají, že to jestli zpoplatnit výkonově osobní auta, je politické rozhodnutí a opět... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Je to tak. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


...tady Zbyněk Stanjura se mnou souhlasí a opět se dostávám do toho, s čím se potkávám často v rozhovorech, že odborníci říkají: to je politické rozhodnutí a politici říkají: to je věc odborného rozhodnutí a jsem jak slepička, která pobíhá kvůli dusícím se kohoutkovi a hledá vodu, pane ministře. 

 


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Já bych na to řekl akorát jednu věc. Ve vládním programovém prohlášen žádná takováto zmínka není.

 

 

Václav MORAVEC, moderátor:


Takže nedojde tady v následujících 4 letech k výkonovému zpoplatnění osobních aut?

 

 

Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Nemáme to ve vládním programovém prohlášení a není to ani záměrem ministerstva dopravy. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


To je jasná odpověď. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Já s tím naprosto souhlasím. Navíc by tak bylo na 4 roky, nevím, na kolik let se bude vypisovat tendr, ten stávající je 10 let, to znamená, kdyby někdo rozhodl, tak to není, že to bude zavedené v těchto 4 letech, bylo by to zavedeno od roku 2017, ale mohli bychom klidně platit do roku 2027 a ty příjmy z těch dálničních známek dělají zhruba 5 % toho, co dopravní infrastruktura potřebuje. A my ostatní, my řidiči si platíme spotřební daň, silniční daň, takže už jako platíme dost a nevidím žádný důvod rozšiřovat počet prodaných nosičů čehokoliv i na osobní automobily. Samozřejmě firmám by to bylo skoro jedno, protože ty by to daly do nákladů, ale my, kteří jezdíme vlastními vozidly, bychom platili další poplatky, které mají charakter daně. Takže pokud se ministr dopravy rozhodne, že to nebude, nebude zavádět, tak bude mít určitě podporu opozice v tomto bodě. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A slyšel jste, že ministr dopravy to řekl zcela jasně, byť se objevovaly...

 

 

Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


To je dobře. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


...informace, že by k tomu výkonovému zpoplatnění aut mohlo dojít a mohl by to být, mohla být to být jedna... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Tak to jsme ve shodě. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


... z podmínek toho tendru. Elektronický mýtný systém předpokládá, že zpoplatnění vozidla s sebou musejí mít palubní jednotku, která komunikuje s mýtnými branami. Ty v Česku stojí na dálnicích, rychlostních silnicích a také na vybraných silnicích prvních tříd. Sazbu poplatku stanovuje vláda svým nařízením a liší se například podle emisní třídy auta a počtu náprav. Většinu z plátců v roce 2012, asi 57 %, tvořili dopravci z tuzemska. Postupně ale suma peněz z Česka ubývá, stejně jako čím dál tím víc méně platí Němci nebo Maďaři. Naopak roste objem mýta z kamionů z Polska, Rumunska, Bulharska. Podle dopravců může být za tímto trendem fakt, že u nás nebo v Německu se modernizuje vozový park a kamiony se přesouvají do jiných emisních tříd s nižším mýtným. Pane ministře, vy už jste zmínil, že tedy dojde v dohledné době k rozšíření toho řídícího výboru. Kde pak bude vybrán projektový manažer tendru na mýto. Jenomže už teď tedy to vypsání tendru bude mít zpoždění. Vy počítáte s tím, že vlastně dojde k vypsání tendru samotného, jaké budou podmínky, na kolik let bude, říkáte, že výkonové zpoplatnění osobních aut tam nebude. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


My budeme vycházet z časového období, které bylo v minulosti. Mýtný systém je natolik zásadní, že vypsat ho na dobu menší než je řádově 10 let, bude znamenat samozřejmě v krátkém čase znova do toho procesu vstoupit. Takže představa ministerstva dopravy je, že mýtný systém, který bude účinný 1. 1. 2017, bude stanovený na období 10 let. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


10 let? Zopakujete tu desetiletku. A kdy dojde k jeho vypsání? Když už teď dochází ke zpoždění, protože vy jste kritizoval to, že Zdeněk Žák, váš předchůdce právě neprojednal řídící výbor a jeho složení na vládě. Došlo tedy ke změnám, počítáte s tím, že vyjdete vstříc hejtmanům a Asociaci krajů a rozšíření toho řídícího výboru o zástupce krajů? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Musíme vycházet z koncového data, které je 1. 1. 2017 a zpětně musíme naplánovat jednotlivé kroky... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Dá se to stihnout se všemi těmi odvoláními? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Je to dnes řekl bych už jako časově dost napnuté, ale věřím tomu, že se to zvládnout dá. Je to otázka skutečně definování, jaké zadání budeme chtít, jaký bude projektový manažer a jak rychle stanoví podmínky pro vypsání těchto tendrů. To se nejedná jenom o tendr na jednoho dodavatele, jako je to v současné době. Do toho systému mýta vstupují další dodavatelé, to je banka, která realizuje transakce finanční, to je telematika, která realizuje spárování těch dat z toho vozidla versus platební a kontrolní mechanismy, takže těch subdodavatelů je tam víc. To není pouze jeden, který je Kapsch. Kapsch má své subdodavatele a Kapsch dnes generelně vystupuje vůči státu jako jediný dodavatel. 

 

 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Jenom abychom nespoléhali pořád na toho projektového manažera, stát musí definovat zadání a parametry. Projektový manažer by nám měl pomoci v tom, ať to dobře zúřadujeme, ale nemůžeme čekat a teď přijde projektový manažer, my ho nejdřív vysoutěžíme a ten nám řekne, bude to takhle, takhle, takhle. To zadání musí přijít od ministerstva dopravy, nejlépe ve shodě s celou vládou, aby bylo jasné na jak dlouho, jak... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


To už jste slyšel, 10 let. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Dobře, které komunikace, jestli bude neutrální technologie, jaká bude povolena chybovost. Tohle jsou základní věci, které podle mě by měl stanovit stát, projektový manažer je k tomu, aby nám ohlídal smluvní vztahy, protože opravdu je to výjimečný tendr, nedělá se každý rok. Těch 10 let je tak akorát, vzhledem k technologickému vývoji. Rozumíme, však vzhledem k velikosti investice kratší doba není úplně ideální. Zase delší doba vzhledem k tomu, jak se rychle vyvíjejí technologie. Co my víme, co bude v roce 2027? Co budou výrobci dávat do aut a jak je budeme /nesrozumitelné, souzvuk hlasů/... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ta doba 10 let vám přijde rozumná, když tady nový ministr řekl... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


To mi přijde rozumné, to mi přijde standardní a myslím, že to je dobře vybraný interval. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A pane ministře, ty parametry toho budoucího výběrového řízení, které jsou i politickým rozhodnutím, budete mít kdy? To znamená, kdy by podle vás, podle vašich představ, podle toho harmonogramu měl být vypsán tendr na provozování mýta po roce 2016? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:
My už současně době máme ty základní parametry. Znova se odkážu na vládní programové prohlášení. Není v něm ani zmínka o tom, že budeme rozšiřovat systém  nebo strukturu zpoplatnění silnic. Já sám jsem navrhoval panu premiérovi, abychom v okamžiku, kdy jsme před zásadním rozhodnutím, jaký systém budeme využívat od 1. 1. 2017, nejdřív vyřešili systém a následně v okamžiku, kdy budeme mít systém, tak se bavili o tom, jakou síť chceme rozšířit a kam se tím zpoplatněním infrastruktury dostat dál.

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Tedy systém, jestli mýtné brány, to telematické anebo to satelitní? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Já bych tady chtěl uvést na pravou míru jednu věc. Máme v podstatě v Evropě dva systém, jeden je mikrovlnný mýtný, který používá Česká republika, Rakousko. A druhý je satelitní, který používá Spolková republika Německo a Slovensko. Nicméně je potřeba říct zcela vážně, že i tyto systémy satelitní používají v určitém omezení mýtné brány. Poněvadž vy musíte mít způsob kontroly. Máte platební brány a kontrolní brány. A ty kontrolní brány udělají snímek toho vozidla tak, aby se prokázalo, že to vozidlo skutečně na tu silnici najelo v řádném místě. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


No a to rozhodnutí tedy jaké je politické? Půjde se satelitním, nebo tím, těmi branami? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Stát za stávající smlouvy se společností Kapsch, zaplatil a převzal infrastrukturu spojenou s mýtným systémem. Náš stát, jako každý se musí chovat s péčí řádného hospodáře a má dneska majetek v řádu několika miliard. Odhaduje se mezi 5, 6 miliardami. Takže musíme najít takový systém, který využije to, co stát má v majetku a umožní v návaznosti efektivní rozšíření zpoplatnění silniční sítě.

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Jinak řečeno, bude se pokračovat v tom mikrovlnném systému? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


To já jsem neřekl. My musíme využít majetek, který má stát... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Tak mi to jenom vysvětlete. Když budete muset dát jako ministr dopravy, nový ministr dopravy České republiky, to jasné zadání tomu projektovému manažerovi, tak vy ho v současnosti zatím nemáte v hlavě? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


My víme, jakým způsobem dnes zpoplatňujeme infrastrukturu. Víme, že máme technologie, které se neustále vyvíjí, jak jste sám řekl a jak říká i můj oponent, nevíme, co bude v roce 2027, ale pro mě je zásadní, a to jsme slíbili voličům... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Že se využijí tedy... 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


... budeme využívat majetek státu a budeme hledat efektivní cesty, jak získat více prostředků na silniční infrastruktury. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Rozumíte té odpovědi? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


No moc jí nerozumím, abych řekl pravdu. Já jsem programátor a to zadání je přesně naopak. Pan ministr říká, nejdřív vybereme systém a pak určíme, co tím systémem budeme spravovat, podle mě to musí být přesně naopak. Nejdřív musíme dát zadání, co chceme spravovat, jaké z toho chceme mít výstupy a pak k tomu, a já bych doporučoval...

 

 

Václav MORAVEC, moderátor:


Počkejte, ale tomu rozumím. Ministr, pokud jsem si to správně interpretoval, říká, nebudeme rozšiřovat počet zpoplatněných úseků nad, nad rámec těch, které se nově postaví, protože předpokládám, že se nějaké nové dálnice postaví, tak tam to, ale já nerozumím tomu, jestli se tam budou stavět ty mýtné brány, to se omlouvám, pane ministře opravdu, že se ptám, jak hlupák z Orlických hor, ale jestli se budou dál stavět ty brány anebo jestli to bude fungovat satelitem. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Počkejte, ale já jsem to nedomluvil. Přece nemůžu vypsat tendr tak, že teď máme stávající systém a podle toho vypíšu zakázku. Jak pak asi dopadne? Teoreticky se jich přihlásí x, a kdo tak asi vyhraje? Já si myslím... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


No, nemusí vyhrát vždycky Kapsch. 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


... já si myslím, že to tak úplně jednoduché není. Já myslím, že by stát neměl předepisovat technologické řešení. Protože mělo by to být technologicky neutrální. Stát by měl nadefinovat funkce, který má ten systém splňovat, říct samozřejmě v tom zadání tady máme infrastrukturu, která je naše, kterou můžete a nemusíte využívat, pak budeme hodnotit nabídku jako celek. Je logické, že ta infrastruktura, ten zájemce, aspoň já myslím, že je logické, že ji začlení do svého systému ten, který tu nabídku podá. Ale nemělo by to být tak, že stát dopředu rozhodne, jakou technologií. Měl by prvně stanovit... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


No, počkejte, ale proti vašim slovům, že, že nebude tedy jasné zadání. Stát asi, vždyť od té technologie se bude ... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Ale naopak, jasné... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


... budou odvíjet... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


... jasné zadání je, které silnice, jaké chci mít výsledky, jaká může být chybovost, jaká může být poměr mezi nákladu a výnosem a nechám to na tom uchazeči, jakou technologii zvolí s tím, že má k dispozici tu infrastrukturu státu, kterou stát převezme 1. ledna 2017. On ji ještě dneska nevlastní, jestli mám dobré informace, dobře si pamatuju. To je jasné zadání a na základě toho můžete dostat konkurenční nabídky. Ne, že si to udělá jak tehdy před léty, že se vlastně vybere, vybere řešení a pak se to jakoby soutěží. Protože tím, když to takhle napíšete, už i technologickým řešením, tak velmi omezujete, velmi omezujete to je toto. Kolik je dodavatelů s tím mikrovlnným řízením v Evropě? Když si řekneme takhle, kolik takových nabídek, když řekneme, že takhle v tomhle budeme pokračovat, může být? Takže já bych doporučoval technologicky neutrální zadání s tím, že samozřejmě stát má k dispozici to, co už zaplatil, pak si říct, jak budou hodnotící kritéria, tam se musí zohlednit i cena toho nového systému, nejenom pořizovací, ale i provozní. Musíte zaplatit cenu jako celek za 10 let, nejenom tu prvotní investici, ale kolik budete platit každý rok protože nevíme, jak brzo, či jako pozdě budeme tu stávající infrastrukturu muset obměňovat. Nevíme, v jakém stavu k 1. lednu 2017 stát přebere. Ale měli bychom říct tomu, kdo to chce pro ten stát dělat, co po něm budem echtít, jaké musí být výsledky, jaké dá záruční podmínky a podobně. A na základě toho... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Bude to technologicky neutrální, pane ministře? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


...na základě toho dostaneme, na základě dostaneme nabídky, respektive ti, kteří to budou posuzovat a zjistí, zda jsou realistické, zda jsou ekonomicky výhodné a na základě toho se vybere dodavatel. A podle mě to bude i pro tu politickou reprezentaci a já jsem v opozici, já to vybírat nebudu, jich jednodušší, když to bude technologicky neutrální a nebudou čelit, čelit obvinění, že to někomu připravili na míru, když vyberete technologii, tak jste pod tlakem, že jste to někomu, buď jedné ... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ušili na míru. 

 


Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

 

... nebo skupině firem připravil a druhá skupina firem, která používá jinou technologii bude říkat, no, proč my se v České republice nemůžeme účastnit, my bychom dali tak výhodnou nabídku, kdybychom mohli. Když to dáme technologicky neutrální, tak se nemůže nikdo vymlouvat, že nemohl podat nabídku a ten, který to zadá, to prostě může posoudit a vybere to, co bude pro stát ekonomicky nejvýhodnější a v tom já s panem ministrem naprosto souhlasím, že je třeba vybrat ekonomicky nejvýhodnější nabídku. Jenom říkám, musíme posuzovat nejenom prvotní investici, ale celou životnost, celých 10 let, a to musí garantovat ten uchazeč, že si pak nebude chtít zvyšovat cenu druhý, čtvrtý, šestý, osmý rok, aby to ve finále nebylo dražší než jiná nevybraná nabídka. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pane ministře, bude tam tedy technologicky neutrální? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Je to přesně tak. My opravdu musíme využít to zařízení, které stát dneska má, musíme udělat dokonalou analýzu, protože výběr mýta není zadarmo, určitá technologie, kterou dneska používáme, je vhodná pokud máme delší úseky přístupu a sjezdu na infrastrukturu. Pokud máme častější přístup, tak nákladově tato technologie není pro stát výhodná. To znamená, že my musíme naprosto jasně definovat, co chceme v horizontu 10 let, a nechat volný prostor na to, aby potenciální uchazeč nám nabídl optimální vybavení technologií, ale s využitím toho, co stát vlastní. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Tedy těch mýtných, no bude vlastnit. Když se tady podívám na ta data, která jsme se snažili jako Otázky získat. Tedy, kolik vlastně stát stojí ta investice do mýtných bran a náklady na provozování. Tak jsme zjistili, že máme dvoje odlišné údaje. Něco jiného říká společnost Kapsch a něco jiného říká Ředitelství silnic a dálnic. Podle společnosti Kapsch zatím celkové náklady na výstavbu a provoz mýtného systému činí 14,25 miliardy korun. Firma uvádí sumu bez daně z přidané hodnoty. Na mýtném se od roku 2007 vybralo 49,25 miliardy korun, zatímco v roce 2007 se vybralo asi 5,5 miliardy korun. V posledních 3 letech překračuje roční výběr 8 miliard. Nejvyšší kontrolní úřad ovšem spočítal celkové náklady na stavbu a provoz do roku 2011 na víc než 15,5 miliardy. Výtěžek už údajům v tabulce odpovídá. Do roku 2011 přes 31 miliard korun. Kontrolní zpráva NKÚ z loňského srpna tedy odhalila, že stavba a provoz spolykaly polovinu vybraného mýta a vedení společnosti Kapsch kontrolní nález NKÚ zpochybňuje. Tvrdí, že způsob výběru mýta je v Česku pro stát ekonomicky výhodný. 

 



Karel ČERNÝ, obchodní ředitel, Kapsch ČR: 


Pokud se podíváte na provozní náklady, které souvisí s výběrem mýta, tak zjistíte, že vlastně české mýto je jedno z nejúspěšnějších mýt na celém světě. Celá struktura tady toho propočtu hodně závisí na sazbách, na intenzitě dopravy a na délce zpoplatněných komunikací. Pak z toho také vycházejí provozní náklady. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Znějí argumenty obchodního ředitele společnosti Kapsch Česká republika Karla Černého. Informace Ředitelství silnic a dálnic se liší ale na stránce nákladů, jak jsem říkal. Pokud jde o výnosy, tam se obě strany shodnou. Ředitelství silnic a dálnic vyhodnotilo náklady v jednotlivých letech o pár set až 700 milionů výš, tedy lišíme se v nějaké tři čtvrtě miliardě. Nákladová efektivita tedy skutečně byla v letech 2008 a 2009, 51 a 54 %, Ředitelství silnic a dálnic upozorňuje, že se náklady budou snižovat, protože vstupní investice je splacena a teď jdou platby už jen za provoz. Výhledově by pak měly provozní náklady tvořit zhruba čtvrtinu vydělané částky. Pane ministře, vy tomu rozumíte, jak to, že se to liší o tři čtvrtě miliardy? Otázkám v tom falíruje, lidově řečeno, tři čtvrtě miliarda. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Já mám údaje z Ředitelství silnic a dálnic a nemám důvod jim nevěřit... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Takže věříte datům Ředitelství silnic a dálnic? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Věřím víc datům Ředitelství silnic a dálnic, protože Ředitelství silnic a dálnic má ta data daleko objektivnější. Vstupují do toho samozřejmě položky, které se týkají jednotek jednotek OBU, ty, které jsou v kamionech, tyto jednotky zařizuje a platí Ředitelství silnic a dálnic. To znamená, že věřím více datům Ředitelství silnic a dálnic. Skutečně v letech 2008 a 2009 procentuelně ty náklady vyrostly na 52,7, 56,9. Nicméně průměr za celé období 2007-2013 jsme na 37,6 % nákladovosti, 37,6 % vůči výběru mýta. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Vnímáte to jako vysoké náklady? Průměrné náklady 37,5 %? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Je potřeba se podívat, z čeho ty náklady jsou tvořeny. Ve srovnání s Rakouskem, kde dosahují třeba 10 %, tak je to otázka celkové zpoplatněné sítě, která je v Rakousku nepochybně větší, je to téměř dvojnásobek oproti České republice. Je to výše sazeb, která je v Rakousku vyšší a také intenzita silniční dopravy. Česká republika jako středoevropská, tranzitní země, nemá dobudovanou infrastrukturu a podstatná část dopravců dneska Českou republiku objíždí. Toto je zásadní věc, kterou bychom chtěli změnit. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


No, to bude, hned se k tomu dostaneme, je stavění nových dálnic. Ale to znamená, budete po tom novém provozovateli chtít výrazně nižší průměrné náklady, než těch 37 %, které jsou v současnosti? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


To se nedá teď říct naprosto jasně, my musíme... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Počkejte, to snad asi by měl být součást toho tendru, pokud, já předpokládám, že součástí toho tendru přece budou průměrné náklady na 10 let provozování toho mýta, nebo to nebude součást tendru? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

 
Určitě ano, ale my to nemůžeme říct teď, kam se chceme dostat. My musíme opravdu vycházet z toho, jaká bude zpoplatněná síť, jaká bude intenzita dopravy, a jaké budou nasazeny výše sazeb. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


A vy víte, jak velká bude síť za 10 let? Když si... 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Víme. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


...když to nikdo neví, jak se tady rychle staví... 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Ale my máme představu, kam bychom chtěli dostat českou silniční síť v horizontu nejenom 10 let... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale nikdy nebyly, promiňte, pane ministře, nikdy ale nebyly ty představy naplněny. Podívejte se na kontrolní zprávy NKÚ, aniž bych vás chtěl poučovat proto, že jste nováček v politice, ale přečtěte si jednu kontrolní zprávu NKÚ za druhou, tak přesně tam to najdete, není koncepce a když nějaká je, tak se neplní... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

 
To taky není pravda. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Pane poslanče, vy nevěříte těm zprávám NKÚ, když říkáte, že to není pravda? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Tak jestli budeme mluvit o té zprávě k mýtnému, tak já jsem před tím říkal, že je třeba odlišit pořizovací náklady, provozní a sečíst je. A tam samozřejmě zavádějící, spíš jenom interpretačně, ne v korunách, co se týkalo zavedení toho systému a co se platí jako provoz. Nicméně, když vám odpovím na tu otázku, kterou jste položil, já si myslím, že to posuzovat musíme v těch nabídkách tam se... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Takže součástí zadání tendru by měly být procento provozních nákladů... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


Musí být, přesně tak. Tak se třeba stanoví, kolik se platí dneska, protože musíte porovnat ty nabídky mezi sebou a když pak stát zvýší sazbu, tak samozřejmě bude mít větší výnosy. Ale tam naprostá většina těch nákladů je fixních, to zaprvé. To znamená, to se musí stanovit a těch 37, to číslo... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Když, promiňte, když teď výhledově... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


...číslo 37 prostě musí být nižší, musí být nižší. Takže jsme to zkoušeli, dělali jsme to poprvé, dneska ty systémy jsou rozšířenější, takže já si myslím, že výsledkem toho tendru bude číslo, které bude výrazně nižší než 37 % nákladů...

 

 

Václav MORAVEC, moderátor:


A výrazně nižší, jestliže teď výhledově mají provozní náklady obsluhu, obsluhy toho současného systému tvořit čtvrtinu vydělané částky, to jsou výrazně nižší, čtvrtina? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


37 a 25 je rozdíl 12 %, já si myslím, že jsme schopni tou soutěží se dostat někde mezi 18-20 %. Ale to uvidíme, to uvidíme... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


To znamená, že byste tu hranici viděl, aby to bylo pro stát ekonomicky výhodné, kolem 20 %? 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


To je představa. Když uděláme otevřenou soutěž, tak můžeme dostat lepší výsledky, než dneska očekáváme. Říkám 37 minus 12 je to o třetinu menší. Já si myslím, že tou soutěží se můžeme dostat někde mezi 18-20. Ale musíme to soutěžit a musíme ty nabídky mezi sebou umět porovnat. Kolik při stejném, při definovaném výnosu, kolik budou stát náklady a z toho dostanete ten poměr. A samozřejmě, když pak zvýším výnos na kilometr, tak najednou to procento bude lepší pro stát, ale musíme z něčeho vycházet. Jinak by se ty nabídky nedaly porovnat mezi sebou logicky. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:
Pane ministře, tedy bude tam nějaká vaše představa, nakolik by se měly dostat ty provozní náklady v tom samotném zadání tendru? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


V tom samotném zadání musí být. Ale znova říkám, to finále, to opravdu vzejde až z toho, jaké budou fixní náklady. My dnes, jak jsme už tady říkali, převzali jsme infrastrukturu, do které už nebudem muset investovat. To znamená, že ten poměr těch nákladů na výběr mýta logicky se sníží. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Ale ty brány tak asi zastarávají, já nejsem teda odborník na mýtné brány a to, co dělá Kapsch, i když... 

 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:


/nesrozumitelné, souzvuk hlasů/ ... do roku 2027 ... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


... jako chápu, že ty provozní náklady na nějakých 37 % se mi jako laikovi zdají poměrně, poměrně vysoké. 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Ale to je otázka, co s těmi mýtnými branami dál. My dneska musíme zabezpečit kontrolní mechanismy. To znamená, musíme využívat část těch bran pro kontrolu. Máme platební a kontrolní brány a ty kontrolní brány musíme zachovat, ať ten systém je jakýkoliv, proto abychom měli naprosto jasně doložené, že to vozidlo se na té silnici pohybuje a na tu silnici vstoupilo odněkud. 

 


Václav MORAVEC, moderátor:


Podle těch vašich dosavadních předpokladů, mohla by to procento provozních nákladů být i nižší než čtvrtina? To znamená, že ten, kdo tady dostává byznys od státu, tak si čtvrtinu toho výnosu spolkne na náklady? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Uděláme pro to všechno, aby to bylo nižší a bude to součástí zadávací podmínek a otevřeného řízení. Znova říkám, do toho nevstupuje jeden subjekt. Do toho vstupuje banka, do toho vstupuje operátor, a sami dobře víme, že sazby, které byly nastavené od operátorů v roce 2006, se určitě do roku 2013 změnily. To znamená, měli bychom mít naprosto otevřenou soutěž, abychom znali parametry jednotlivých subdodavatelů celého systému a z nich vybrali pro stát to nejlepší tak, aby stát měl daleko větší výnos ze zpoplatněné infrastruktury, z výkonového zpoplatnění... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:


Můžete říci měsíc, kdy dojde k vyhlášení podle vašeho předpokladu té soutěže na provozování mýta po roce 2016? 

 


Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:


Bude to, předpokládám, že to bude začátkem příštího roku tak, abychom měli rok na vyhodnocení, 2015 a mohli potom přikročit k diskusi s jednotlivými uchazeči a připravit smluvní dokumentaci. 

 

 


Václav MORAVEC, moderátor:

Silné výpovědi, které zachytil autor dokumentu Dál nic, sociolog a stále ještě student FAMU Ivo Bystřičan. Viděl jste, pane poslanče, ten nejnovější dokument, který se věnuje peripetiím výstavby jedné z dálnic v této zemi? 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Zatím jsem ho neviděl, asi si ho vyhledám a pustím. Nicméně tu situaci tam znám a není to jednoduchý příběh. Nemá to, že ta dálnice není, tam neexistuje jeden jediný viník, na kterého byste ukázal a to je ten za to může, je souběh několika faktorů. Zaprvé, že stát a ti, kteří úřadují, neúřadují přesně. Tudíž se nám... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Ano, to je právě obžaloba v rámci toho dokumentu, protože Ivo Bystřičan jasně říká, jak je možné stavět protizákonně, že stát nedodržuje vlastní zákony a nikdo navíc za to není postižen. 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Podívejte se, když budete sedět na tom úřadě a uděláte chybu, což se může stát tomu úředníkovi na stavebním úřadě, tak já nevím, jestli má být jakoby odsouzen a popotahován. Pak se hrozně bojím, že tohle ten nastolíme, že ty úřady nebudou rozhodovat vůbec a budou se bát nějakého trestního stíhání nebo podobně... 

 



Václav MORAVEC, moderátor:

Ale, když jako občan udělám chybu, tak jsem potrestán, nezlobte se na mě. 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Dobře, když uděláte chybu ve své práci, tak asi je to asi není trestně odpovědné, že jo, může vám, můžete dostat výpověď, snížit plat, nebo něco podobného, to se může dít i tady. Já to nechci omlouvat, jenom konstatuji, že prostě tady stát nekonal přesně, někdy byly obsahové chyby a někdy byly procesní. Některé nám stojí dálnice protože to na úřední desce neviselo 30 dnů, ale 29, a to vám pak rozum stojí, že jestli 29 nebo 30 dnů je v zásadě jedno, teď to nechci zlehčovat... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Ale ten úředník má dodržovat, ano? 


Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

... ten úředník je od toho, přesně tak, ten úředník je od toho, aby to bylo 30 dnů, nebo lépe 31. Proto já příliš nevěřím těm rychlým legislativním nápadům, změníme zákon a už to půjde, my musíme vyžadovat, aby každý v té státní sféře, nebo ve veřejné sféře, protože to často jsou i obce, kraje, aby fungoval přesně. Aby, když tak byl problém v obsahu a ne v tom procesu a v tom, že chybí někde jeden den, to zaprvé. Zadruhé u nás je neuvěřitelné množství, kdy ta veřejnost, ať už ta, která tam žije, nebo zejména ti, kteří tam nežijí a velmi rádi něco napadají, kdy mohou vstoupit do toho procesu, máte politiku územního rozvoje, zásady územního rozvoje, územní plán obce, EIA, SEIA, územní řízení, stavební povolení a v každé z těchto fází, které potřebujete, než začnete stavět, ještě vůbec nemluvím o zakázce, do toho může vstoupit veřejnost... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Když to zákony umožňují, tak... 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Já souhlasím. Tady to můžeme jakoby koncentrovat. Já jsem vždycky říkal, že v mém pohledu mají respekt ty občanské iniciativy těch lidí, kteří tam žijí, protože těch se to dotýká a mnohdy skutečně ti, kteří plánují ty stavby, tak neznají ten prostor a plánují to prostě velmi jednoduše, zapomínají na ty souvislosti, zapomínají se zeptat těch, kteří tam žijí. Na druhé straně... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Anebo dokonce hraje roli lobbing, že to jde těmi pozemky, které někomu patří... 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

A samozřejmě, ale dneska všichni ví, kudy půjdou dálnice. Ty dálnice jsou narýsované roky, takže v tom spíš bych viděl někdy aroganci toho řešení, že se prostě podceňuje to, že ta veřejnost se může a mnohdy oprávněně se brání. Na druhé straně mnohdy, já bych řekl až obstrukční chování některých, některých organizací, k tomu ta nepřesnost výkonu veřejné správy a to všechno nám zdržuje, oddaluje to řešení, pak přijdou něco jako povodně, sesuv půdy, obrovský sesuv půdy, což se stalo loni v červnu během povodní a najednou jste v takřka neřešitelné situaci. Já jenom nechápu, a za to nemůže nový pan ministr, je to 9 měsíců a já jsem se tento týden dočetl, že ŘSD už vybere někoho, kdo provede geologický průzkum. Po 9 měsících od té události. To, to je zase to... 



Václav MORAVEC, moderátor:

A to kritizuje, ano... 


Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

... co, co samozřejmě daňový poplatník, občan nebo my opravdu nechápeme, proč to trvalo 9 měsíců ... 


Václav MORAVEC, moderátor:

Ale to kritizuje i nový ministr dopravy... 


Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

No, samozřejmě. 



Václav MORAVEC, moderátor:

... že těch 9 měsíců dost, vy jste viděl, pane ministře, ten dokument... 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Neviděl, stejně jako můj předchůdce jsem ho neviděl, ale nepochybně... 


Václav MORAVEC, moderátor:
Stojí za to ho vidět... 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Ale nepochybně je zajímavý určitě. Já bych jenom chtěl uvést některé věci na pravou míru. Víte, jak dlouho trvá u nás průměrná doba od zahájení procesu výstavby do získání stavebního povolení v České republice? 



Václav MORAVEC, moderátor:

Řekl bych 6 let? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

12 let. Je to 12 let. A je to dáno jenom tím, že roztříštěnost těch legislativních procesů je tak velká, že během té doby do toho skutečně několikrát mohou vstupovat různé skupiny, zájmové, ekologické, občanská sdružení, která nám rostou jako houby po dešti... 



Václav MORAVEC, moderátor:

No, počkejte, ale to je, pak máte druhý extrém. Hitler mohl stavět dálnice a teď se omlouvám za tuto paralelu, která možná je nevhodná... 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

/nesrozumitelné, souzvuk hlasů/ ... opravdu ... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Mohl postavit dálnice za dva, tři roky, protože prostě se s nikým nebavil. Jsme v demokratické zemi a asi nějaký připomínkový proces by tady měl být. Je otázkou jestli, a ptám se znovu, jestli ten stát dělá ty věci natolik kvalitně a ty úředníci dodržují byť všechny formální postupy, aby se tady nerozhodovalo 12 let. 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Nedělá. Myslím, že ta odpověď je jednoduchá. Nedělá. 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Podívejme se do zahraničí. Podívejme se do Spolkové republiky Německo, nepochybně je demokratická země. Mají dvě úrovně zákona, stát definuje rozvoj hlavní dopravní infrastruktury formou zákona. A následně je zákon, který naprosto jasně popisuje, jakým způsobem se provádí stavební řízení a je možné a přípustné pouze jedno odvolání. Je do toho zapojená široká veřejnost. Ale s jedním odvoláním. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Takže vy zásadně změníte způsob promlouvání iniciativ a zjednodušíte právní normy, které se týkají povolování dálničních staveb. Chápu to správně? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

My nechceme nikoho omezovat, aby se vyjadřoval. V žádném případě ne. My chceme jenom nastavit systém, všechno i toho systému, my chceme nastavit systém tak, aby veřejnost se mohla vyjádřit, aby to vyjádření bylo s přípustným odvoláním, ale zbytečně se ty lhůty neprotahovaly a nebylo možné se vyjadřovat v rámci jiného procesu. Dneska posuzujeme životní... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Takže změníte zákony? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Chceme změnit životní, chceme změnit zákon, chceme připravit zákon o liniových stavbách, inspirovali jsme se ve Spolkové republice Německo, na ministerstvu dopravy už proběhla prezentace těchto dvou zákonů, následně druhý den v hospodářském výboru parlamentu a je to jedna z našich priorit ministerstva dopravy. A je to to, co jsme slíbili voličům. Zrychlíme proces výstavby infrastruktury a budeme dělat všechno pro to, abychom zabránili plýtvání veřejnými prostředky. 

 



Václav MORAVEC, moderátor:

Kdy myslíte, že ten zákon může vstoupit v platnost? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Když budeme hodně ambiciózní a musíme udělat analýzu, jak se tento zákon dotkne stávající legislativy, protože i tam budou nějaké vazby, tak ministerstvo dopravy předloží tento zákon Poslanecké sněmovně ve druhém polovině letošního roku. Jak bude schválen a jakým procesem projde, to ministr dopravy nemůže ovlivnit. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Trvá to zhruba rok, to znamená, že to, že pokud ten zákon vstoupí v platnost, počítám-li správně, k roku 2016, tak by to byl úspěch, k 1. lednu 2016? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Byl by to úspěch. 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Já jsem trošku skeptický k tomu, že změníme zákon a zlepší se situace... 



Václav MORAVEC, moderátor:

No, to už jste říkal. 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:
 

No, já bych tu řekl příklad. Měnili jsme zákon ohledně vykupování, v minulém volebním období. Varoval jsem ty, kteří napříč politickým spektrem to podporovali, že to k tomu povede k zpomalení, vedlo to k tomu zpomalení. Nevíme vůbec v tom návrhu, co by se dělo s těmi akcemi, které už jsou rozdělané v územním plánu. Podle mě musíme lépe projektovat, lépe vykonávat výkon státní správy, lépe komunikovat s vlastníky pozemků. Nesnažit se ušetřit na tom, že lidé nám mají dát za směšný peníz své pozemky. Tohle to, když splníme, tak to podle mě bude účinnější... 



Václav MORAVEC, moderátor:

Tak nepotřebujeme... 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

... podle ... 

Václav MORAVEC, moderátor:

Podle vás nepotřebujeme zákon o liniových stavbách nový? 



Zbyněk STANJURA, bývalý ministr dopravy a předseda poslaneckého klubu /ODS/:

Nepotřebujeme, podle mě nepotřebujeme zákon o liniových stavbách, potřebujeme ale změnu stavebního zákona, to bezesporu, který jak jsem říkal, nemůže se /nesrozumitelné/ veřejnost a já možná potřebujeme i ten zákon, nebo můžeme ho přijmout, ale není to to hlavní, co zrychlí. Když budeme přesnější, už budeme dopředu umět vytipovat, která trasa může být problematická, máme chráněné území a podobně, velmi často ten stát si myslí, že to nějak přetlačí a pak se ukáže, že to nepřetlačí a ztrácíme roky soudními spory a podobně. Když bude ten stát fungovat lépe, přesněji, bude předcházet konfliktním územím, tak to podle mě může zrychlit tu přípravu více než ten zákon. Ale souhlasím s tím, že musíme udělat novelu stavebního zákona, novelu zákona o veřejných zakázkách, ale to jsou jakoby podpůrné kroky k tomu základnímu, abychom ti, kteří o tom rozhodují, či projektují, aby to dělali dobře, pak tu lhůtu, to znamená tím, že ta většina, většina našich občanů to podporuje, nejsou všichni, kteří by dělali problém při výkupech a podobně. Ale musíme se k nim chovat jako k partnerům, pak máme šanci, že budeme i rychle vykupovat a že ta příprava poběží dostatečně rychle. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Ještě je tady jedna věc, k níž se ministr dopravy nevyjádřil, a to je věc, kterou zdědil od svého předchůdce, tedy od Zdeňka Žáka respektive Ředitelství silnic a dálnic a jeho nečinnost v souvislosti s tím zhrouceným svazem, o kterém tady mluvil bývalý ministr dopravy. Problémům kolem dostavby kolem D8 rozhodně není konec. Jde právě o ten zhroucený svah na rozestavěnou dálnici u Litochovic nad Labem. Tam se v červnu sesunula zemina na nedokončený úsek. 



Ivo BYSTŘIČAN, dokumentarista; student FAMU: 

Ten svah jakoby sestoupil na dálnici a nyní se neustále pohybuje kupředu a hrozí to, že dojede pomalu na tu obec Litochovice, která je níž o něco. A neví se vůbec co s tím, tam se střídají vlastně firmy, geologové a tak dál, monitorují ten svah, který nezadržitelně, neustále je v pohybu. A je to nějaké jakoby dílo přírody, dílo zkázy, které teď hrozí, že ta dálnice skutečně nebude moct vést tímto místem a bude to znamenat, že možná se bude muset kus dálnice zbourat nebo něco takového, ale ten monitoring opravdu probíhá strašně dlouho, už někdy od té doby, co se to stalo a ti stavaři potřebují nějakou dobu, kdy ten svah už se ani nehne a zjistilo, že už je to stabilní. A stabilní to pořád není a nikdo neví, kdy to stabilní vlastně bude a tím pádem se vlastně neustále snižuje ta šance, že ta dálnice v tom místě, kudy vede, bude vůbec možné, aby byla dostavěna. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Přibližuje problém sesunutého svahu nedokončené části dálnice D8 v Českém středohoří dokumentarista pražské FAMU Ivo Bystřičan. Pane ministře, vnímáte jako vážné to riziko, že by nebyla ta dálnice dostavěna kvůli tomu, že to geologické podloží, na které ukazovaly i před tím ty výzkumy, tak není příliš stabilní a ten sesuv bylo možné očekávat kvůli prudkým dešťům? 

 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Já nedokážu posoudit, nejsem odborník na geologii, zda vedení té trasy v geologicky složitém prostředí, bylo optimální nebo ne. Ale jedna věc je naprosto jasná, tady 9 měsíců se na tom svahu nedělo vůbec nic. Tady 9 měsíců nebyl řešený přístup technologie pro prozkoumání vůbec toho podloží a navržení způsobu sanace toho svahu. Takže my jsme za 27 dní v úřadě dohodli s Ředitelstvím silnic a dálnic a Lesy České republiky smlouvu, která umožní vjezd těžké techniky přímo do centra toho sesuvu tak, aby ten geologický průzkum mohl pokračovat. Dali jsme tomu naprosto jasnou prioritu, protože jsme si vědomi toho, že musíme využít vegetačního klidu tak, abychom to zpřístupnili. Potom nám vznikne čas na to, abychom skutečně udělali seriózní geologický průzkum a přišli s návrhem řešení. 



Václav MORAVEC, moderátor:

I když se ukáže, že to je nestabilní část, nebo že tam je nestabilní geologie, tak co se s tím bude dělat? To se bude hledat nějaká objízdná trasa? A co vám řekli lidé jako novému šéfovi resortu, zda tato varianta je ve hře? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Já nejsem přesvědčený o tom, že na vzdálenosti cca 11 kilometrů v tak komplikovaném prostoru existuje objízdná trasa. My přece nemůžeme tu dálnici uzavřít a říct, nebudeme v ní pokračovat. Musíme najít řešení a to řešení by mělo skutečně vzejít z výsledku geologického průzkumu. A já jsem přesvědčen o tom, že spousta věcí je řešitelných. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Kolik myslíte, že se tedy, když říkáte, že i do výběru toho tendru provozovatele mýta dáte rozšíření dálniční sítě, tak že se bude počítat s tím, že bude nový provozovatel mýtného systému obstarávat placení mýta na nových úsecích. Máte představu, kolik těch úseků bude během 4 let, co strávíte v úřadu? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Jednoznačně chceme dokončit dálniční síť a připojit ji na evropskou dálniční síť. To znamená, dneska tady máme citovanou D8, máme tady D3, máme tady dokončení úseku D1 v okolí Přerova, který taky nikde nezačíná a nikde nekončí... 



Václav MORAVEC, moderátor:

To vy chcete udělat během 4 let? Já se omlouvám, protože byste vlastně zasloužil nějakou cenu, Nobelovu cenu, pokud se vám to podaří v českých podmínkách, dokončit dálniční síť za 4 roky, pane ministře. To si tedy berete velké sousto. 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Je to otázka, jakým způsobem se nám bude dařit vykupovat pozemky... 



Václav MORAVEC, moderátor:

A vy myslíte, že to je reálný plán? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Tak chceme udělat pro to maximum. 



Václav MORAVEC, moderátor:

Dostavět celou dálniční síť za 4 roky, byť se to všem slibotechnám lidově řečeno, tady nepodařilo za 20 let? 



Antonín PRACHAŘ, ministr dopravy /ANO/:

Já se nebavím o dostavbě celé dálniční sítě, my máme dneska tisíc kilometrů... <

Ing. Zbyněk Stanjura

předseda poslaneckého klubu PČR
zastupitel statutárního města
předseda regionálního sdružení