30. března 2017

Události, komentáře: Rozdílné mzdy v EU

(ČT 24) Evropskou unii rozděluje názor na platy řidičů kamionů. Brusel chce, aby pracovníci vyslaní do zahraničí brali aspoň tolik, kolik je minimální mzda v dané zemi. Jenže třeba v sousedním Německu to je 40 tisíc korun - tedy daleko víc, než je v Česku průměrná mzda. Kdy budou Češi brát stejně jako Němci? V Událostech, komentářích o tématu hovořila Lenka Kohoutová, expertka ODS pro sociální oblast.

Celý rozhovor s Lenkou Kohoutovou můžete zhlédnout na ČT24.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ministři, odboráři a zaměstnavatelé z Česka a Slovenska debatovali ve Štiříně, probírali i směrnice Evropské unie, která má nařídit, aby zaměstnanci vyslaní do zahraničí měli stejné mzdy jako tamní pracovníci. Česko i Slovensko návrh odmítají, chudším zemím totiž způsobí potíže. Třeba řidiči kamionů musí v několika zemích předkládat přehled příjmů a když se ukáže, že berou míň, než jaká je minimální mzda v oné zemi, můžou dostat i pokutu.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
Vladimír Starosta vlastní dopravní firmu. Na trhu je už 27 let. Za posledních několik měsíců dostali jeho řidiči ve Francii už 10 pokut. Platí tam totiž národní zákon, který říká, že zahraniční dopravce musí platit řidiči alespoň tolik, kolik je v dané zemi minimální mzda. Pokuta je 135 eur.

Vladimír STAROSTA, jednatel, O.K. Trans Praha:
My to samozřejmě platíme za řidiče, protože ten řidič rozhodně není vinen toho, že tu pokutu my dostáváme a snažíme se to řešit pomocí právní kanceláře evropské.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
Evropská komise teď připravuje jednotný scénář pro všechny členské státy. Jde o 8 oblastí, které mají nastavit stejná pravidla pro všechny. Představit podrobnosti chce komise v květnu.

Pavel TELIČKA, europoslanec a místopředseda Evropského parlamentu /ANO/:
Dnes je trh fragmentován především vinou nejrůznějších národních opatření, ať už je to otázka zpoplatňování, je to otázka minimální mzdy.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
Pokud jde o minimální mzdu řidičů, má se začít rozlišovat to, zda kamion zemí jen projíždí nebo je v ní záměrně, aby za nižší cenu získal co nejvíc zakázek.

Pavel TELIČKA, europoslanec a místopředseda Evropského parlamentu /ANO/:
Pokud bych měl někde jezdit a, obrazně řečeno, bude to asi jinak, ale měsíc a déle, tak pak bych měl si tam založit společnost nebo dceřinou společnost a skutečně fungovat podle německé legislativy.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
Téma se řešilo i na společném zasedání zástupců tripartity Čech a Slovenska na Štiříně.

Bohuslav SOBOTKA, premiér a předseda strany /ČSSD/:
Jsou některé služby, kde vlastně překračujete několik hranic, to je zejména doprava, kde trvání na tomhle principu znamená často velmi vysoké administrativní náklady a skutečně obrovské problémy s byrokracií.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
A dodávají i další argumenty. V zahraničí totiž při kontrolách chtějí od řidičů přeložené pracovní smlouvy, doklady a přehled příjmů.

Michaela MARKSOVÁ, ministryně práce a sociálních věcí /ČSSD/:
Oplatit jim stejnou mincí, to znamená, že když jakmile přejede hranici třeba rakouský řidič kamionu, tak po něm chtít to samé, co oni teď začali chtít po nás, přeložené doklady.

Petr FIALA, předseda strany /ODS/:
Je to v zájmu některých zemí, to je potřeba si přiznat a naše podpora vládě, pokud to bude vláda odmítat a postupovat proti tomu, určitě bude.

Vladimír KEBLÚŠEK, redaktor:
Jiné postavení než řidiči kamionů by měli podle české vlády mít třeba zaměstnanci stavebních firem. Ti, pokud je někdo pošle na dva roky do zahraničí, by měli brát alespoň tolik, kolik je v dané zemi minimální mzda. Vladimír Keblúšek, Česká televize.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Lenka Kohoutová, expertka ODS pro sociální oblast. Dobrý večer.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A místopředseda Odborového svazu dopravy Alfonz Kokoška. Dobrý večer.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Dobrý večer.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vítejte v Událostech, komentářích. Tak mají být platy českých zaměstnanců vyslaných do zahraničí stejné jako v té zemi, kam jsou vysláni, anebo nemají, paní Kohoutová?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Nemají. Cena práce je v každé zemi jiná, nemůže nám ji korigovat samozřejmě Evropská unie nebo některý ze států Evropské unie, to v žádném případě. Každý ze států, z členských států má svoji legislativu, která se týká pracovně-právních vztahů. Otázka minimální mzdy je v každé zemi jiná a nikdo nám nemůže diktovat to, jakým způsobem zaměstnavatel platí zaměstnanci, pokud je to na základě platné legislativy daného státu.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Mají nebo nemají?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Já musím, i když samozřejmě řidičům kamionů bych přál vyšší mzdy, tak Odborový svaz dopravy si myslí, že to je, to s tím začalo Německo, Francie a následně Rakousko a chystají se další státy, že je to ochranářské opatření.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A není to logické ochranářské opatření? Podívejte se - tady naše firmy musejí vyplácet takové peníze a přijede jiná firma, která levnější?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Pane redaktore, ale ono je to trošku jinak. Proč naše dopravní společnosti platí nejnižší zaručenou mzdu, v loňském roce 67 korun na hodinu, v letošním roce 80 korun na hodinu? Pokud se od 1. ledna zvedla v Německu opět minimální mzda na, myslím, osmdesát čtyři, samozřejmě 240 korun.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vzhledem k tomu, že nemám dopravní firmu, tak nevím, proč to firmy u nás tak dělají, máte na to vy odpověď?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Samozřejmě, protože se jim to vyplatí. Ten příjem toho zaměstnance je podstatně vyšší, ale tím způsobem, že dopravci používají takzvané levné peníze, což je zahraniční stravné plus kapesné, které pro Německo například činí stravné 45 eur denní plus 40 % kapesného, a to je 63 eur. Samozřejmě část těch diet nebo zahraničního stravného podmiňují úsporou nafty, počtem ujetých kilometrů, což je mimo jiného v rozporu se zákonem, ale přesto ty firmy to takhle používají a zapomněly zvedat tu mzdu. Zastání mají řidičů, kteří jsou pod exekucí a věřte tomu hodně řidičů kamionové dopravy pracuje proto u nich, protože samozřejmě zahraniční stravné plus kapesné se nemůže exekuovat.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Paní Kohoutová, není tohle ten problém, že se u nás jaksi nezvyšují platy, a tudíž následně vzniká ten problém, který teď vzniká?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
To bychom se museli zabývat tady otázkou nejenom zaměstnávání řidičů, ale například zaměstnávání pracovníků v sociálních službách a mnoho dalších. Teď je tady na stole problém s přepravci a vždycky každé zaměstnání je otázkou nabídky a poptávky. Zaměstnavatel nabízí nějaké podmínky a pokud jsou v rámci platné legislativy a někdo práci přijme, tak samozřejmě přijímá nabídky podnikatele, který mu platí zdravotní a sociální pojištění. A jsme tady hned u ceny práce. My se domníváme, že cena práce je u nás příliš drahá, že bychom chtěli naopak pomoci zaměstnavatelům, aby například mohli přidat mzdy tím, že budou platit nižší odvody do sociálního. Legislativa...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Víte, ono to zaznělo i v té reportáži v Událostech určitě, že mzdy v této konkrétní oblasti jsou stlačeny na minimum kvůli levné práci, levným zaměstnancům, kteří přicházejí z východu, to je přece totéž, jako stejný problém má ta západní Evropa?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Ano, ale je to také otázka toho, že stát reguluje minimálními mzdami a nejnižšími mzdami a podobně reguluje trh, což je špatně, protože mnoho států nemá minimální mzdu a problémy tam s tím nejsou, protože otázka toho, jak budou vysoké mzdy...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Zase spousta států má minimální mzdu ale.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
A takhle ale bychom se mohli bavit o tom, jestli je vyhovující mzda pro vás, když jezdíte do ciziny a jestli dostáváte stejný plat a stejné diety jako ten, kdo je venku, když z Rakouska někdo přijede do Čech a podobně. To je úplně ten samý příměr. Můžeme si takhle povídat obor od oboru. A znova říkám, vždycky se máme držet toho, co máme my tady za podmínky, ty jsou pro nás důležité. Evropa nám nemá co diktovat, a tohle to je přesně počátek konce Evropské unie, jestli Evropa bude nadále pokračovat.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Pane Kokoško, vaše řešení, představa řešení, co by se teď tedy mělo dít, aby tenhle problém zmizel?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Ten problém zcela určitě nezmizí. Já bych si ale dovolil nesouhlasit s paní poslankyní, že 80 korun je drahá práce. Prosím vás, v Lidlu nabízejí brigádníkům 120 korun na hodinu. Řidič kamionu, který stráví svůj život, prosím vás, stráví svůj život v plechový boudě dvakrát metr třicet za 80 korun na hodinu, to se vám zdá moc? V momentě, když nebude brát, respektive, když nebude pracovat v zahraničí, nevyjede s tím kamionem, neobdrží zahraniční stravné, dostane 13400 korun hrubého. To je drahá práce?

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Prosím reakci od paní Kohoutové, ale to řešení stejně po vás stejně budu chtít za chvíli. Tak, prosím reakce na tohle.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Je to to, co jsem říkala, je to otázka nabídky a poptávky a je to i otázka nabídky, poptávky ve smyslu, za co vozí přepravu ten podnikatel, který jaksi zaměstnává řidiče. Já bych rozhodně přála řidičům dobrou mzdu, proto taky říkáme, že chceme zlevnit cenu práce a že chceme, aby zaměstnavatelé odváděli nižší odvody na sociálním...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Čili prostě tohle musí vyřešit trh.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Trh, přesně tak.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Když se nedává víc za tuhle práci, tak se prostě víc dávat nebude?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Tak se prostě nedává, samozřejmě.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
To byla reakce na to, co jste říkal. Já prosím ale to řešení teď, tak, jak si to představujete, co s tím? Něco by se asi tedy mělo stát, ať už na evropské úrovni nebo na národní úrovni?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Pro nás je důležité a snažíme se o to sjednávat v kolektivních smlouvách výši mzdy. To, že dopravci se v X případech, ve většině případů cenově podbízeli odběratelům i v západní Evropě a že to dostali do tohoto stavu, který je tady dneska. Znovu říkám, 80 korun za hodinu, což jsou necelý 3 eura, v Německu je to 240 korun. Já chápu, že se jim to zdá najednou strašně moc, ale ať si trošku šáhnou do svého svědomí, že ta chyba, respektive i část viny je na nich.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Na dopravcích?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Ano.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Já jsem přesvědčená, že za něco jezdí dopravci jiného v České republice a za něco jiného jezdí ten německý, proto jsou najímány české dopravní nebo přepravní služby. Úplně ten trh neznám, o to se přít nebudu. Ale znova říkám, opravdu přeji našim řidičům dobré platy, ale jestliže na to ten zaměstnavatel nemá, tak to, že budou vymáhat vyšší platy, bude znamenat, že sem přijdou levné pracovní síly, naši zaměstnanci nebudou mít vůbec práci a budou na sociálních dávkách, to chceme?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Ale přece ty firmy už sem levné řidiče vozí, vozí z Rumunska. Stačí si založit pobočku v Holandsku, česko-holandská firma v České Lípě, samozřejmě zároveň má rumunsko-holandskou pobočku a přiveze si sem 20 řidičů z Rumunska, samozřejmě za rumunské mzdy, za rumunské zahraniční stravné, které je skoro poloviční proti českému, o mzdách nemluvě, naloží je do autobusu, odveze je do západní Evropy, kde oni tři týdny, někdy i šest týdnů jezdí za rumunskou mzdu.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Otázka nabídka a poptávka.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Paní Kohoutová, i po vás bych chtěl řešení, co teď tedy dál? Česká a slovenská vláda nesouhlasí s tím, co se teď děje, tak co má být dál?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Já tady výjimečně budu souhlasit s naší vládou, a to se mi často nestává, abych s paní ministryní Marksovou souhlasila, tak tentokrát ano. Jestliže bude vláda potřebovat podporu v otázkách jakýchkoliv opatření, která se týkají zabránění Evropské unii tomu, aby nám nařizovala, jakým způsobem se mají dělat minimální mzdy, nebo jakým způsobem se mají minimální mzdy vyplácet, tak my tuto vládu podpoříme.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Vy budete vládu v tomto taky podporovat, případně i nějakou, řekněme demonstrační akcí?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Samozřejmě nejdřív musíme tu směrnici...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, samozřejmě ptám se na paletu možností, já se neptám, jestli v příštích...

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Těch možností samozřejmě může být víc, pokud to bude demonstrace. My ale své výhrady vůči minimálním mzdám zavedeným v Německu, v Rakousku, potažmo ve Francii i na naší evropské centrále v Bruselu taky, čemuž se oni hrozně diví, jak to, že my nechceme, aby naši řidiči byli placeni podle jejich minimální mzdy. A tak říkáme: no dobře, ale co kdybyste tahle se snažili o to se spolu s dopravci, respektive s politiky ze západních států stanovit třeba minimální cenu za kilometr přepravy? Nebylo by to taky řešení?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Čím méně budeme do podnikání ze strany legislativy zasahovat...

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Tím se budou mít hůř ti zaměstnanci, tomu rozumím.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Tím více budou mít možnosti právě konkurovat si nejenom jednotliví zaměstnavatelé, ale budou mít možnosti právě v tom se i třeba předhánět, kdo je lepším zaměstnavatelem, kdo lépe zaplatí nebo má nějaké bonusy. Čím méně reguluje stát, tím lépe právě pro podnikání.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Máte pocit, že to teď v tomhle, v tomto konkrétním případě, v této konkrétní době, ta směrnice postupně nabíhá, že to funguje?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Já si myslím, že taková směrnice vůbec nemá co dělat...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, dobře, ale bez ní, tak funguje to?

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Samozřejmě, že to funguje.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Funguje to?

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Já si myslím, že ne.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
My máme dělat něco pro to, aby byla nižší cena práce.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
My řešíme obdobný problém, pardon, i ve veřejné linkový dopravě, to je ten samý problém. My vás budeme platit tou nejnižší mzdou, která nám zákon ukládá, tak já pak zákonitě musím říct - proboha, hlavně ať roste ta minimální mzda.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Je to otázka toho, jakým způsobem kdo co vysoutěží. Jestli někdo podtrhne ve veřejné zakázce cenu a pak nedostane od kraje...

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Ale to mě, paní poslankyně, nezajímá, pardon.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Zaplaceno, tak pak samozřejmě ten, kdo vyhrál výběrové řízení, tak těžko zaplatí těm řidičům. Je to otázka toho, za co vysoutěží ten dodavatel dopravy s krajem a jestliže se tam podtrhávají ceny, tak se na mě nezlobte, ale pak nikdo nemůže řidičům zaplatit, bohužel.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Ale prosím vás, ten systém je takhle špatně nastavený. Stát musí garantovat určitou službu a soutěží o nejnižší cenu a kde ten dopravce ušetří? No, jedině na mzdách. A ty kraje se rozhodly, že budou platit...

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Kraje ale přece může nastavit...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
A já si dovolím vás zastavit.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Kraj bude platit minimální...

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Protože otázku řidičů autobusů jsme dnes v Událostech, komentářích řešit nechtěli.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Omlouvám se, pane redaktore, ale musel jsem to říct.

Daniel TAKÁČ, moderátor:
Ne, v pořádku. To já vám rozumím samozřejmě. Vy zas prosím pochopte mě, že už vám poděkuju za rozhovor v Událostech, komentářích oběma. Na shledanou.

Lenka KOHOUTOVÁ, expertka strany pro sociální oblast /ODS/:
Hezký večer. Děkuji za pozvání.

Alfonz KOKOŠKA, místopředseda, Odborový svaz dopravy:
Já vám děkuji za pozvání.

Lenka Kohoutová

expertka pro sociální oblast